Când un sistem de marketing merge într-o direcție total greșită – Cazul Pepsi 349

0
93
Când un sistem de marketing merge într-o direcție total greșită – Cazul Pepsi 349

Încercarea lui Pepsi de a-și îmbunătăți cota de piață împotriva Coke din Filipine a stârnit revolte și în cele din urmă moarte

„Un popor care nu-și cunoaște trecutul e condamnat sĂ-l repete”- (Nicolae Iorga)

Vorbim în acest articol despre o cascadorie promoțională greșită: Pepsi a organizat o loterie cu capac la recipientele din sticlă în Filipine în anii 1990, care s-a transformat într-un coșmar – au izbucnit revolte, au fost intentate procese și cinci persoane au fost ucise.

Privim înapoi la „poate cel mai mortal dezastru de marketing din istorie”, relatează Bloomberg. Pepsi a păcălit oamenii anunțând un număr câștigător care era mult prea obișnuit în capacele sticlelor desemnate „Febră numerică”.

La 25 mai 1992, aproximativ 600.000 de persoane cu numărul „349” au crezut că au câștigat un milion de pesos – aproximativ 68.000 de dolari astăzi, sau de 50 de ori salariul mediu anual în acea regiune la acea vreme – și mulți s-au grăbit să își ridice câștigurile la o fabrică de îmbuteliere Pepsi.

Pepsi a încercat să modifice numărul câștigător, apoi a plătit câștigătorii cu sume nominale. Dar protestele au crescut, la fel și mânia oamenilor.

În scurt timp, angajații Pepsi au fost uciși și o bombă de casă a sărit de pe un camion al companiei, fapt ce a dus la moartea unui profesor și a unei fetițe de dor 5 ani.

Schema „349” a lui Pepsi a reaprins, de asemenea, o furie mai profundă asupra istoriei coloniale a Americii în Filipine, care a inclus imixtiunea în alegerile prezidențiale și sprijinul unui regim brutal.

„Este vorba despre exploatarea țărilor din lumea a treia de către multinaționale”, a spus Vicente del Fierro Jr., un predicator care a înscris sute de oameni pentru a da în judecată Pepsi pentru peste 400 de milioane de dolari în America.

În cele din urmă, Fierro și-a pierdut toate drepturile de a mai face practica meseria sa, iar o instanță filipineză a decis că Pepsi nu a fost neglijent, a relatat Steaua Filipină în 2006. Dar popularitatea lui Pepsi a scăzut în Filipine și a apărut un termen de argou: a fi „349ed”. Înseamnă, bineînțeles, să fii tras pe sfoară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here